A farsangi ünnepkörről történeti adataink többet árulnak el, mint más népszokásokról, itt ugyanis egyházi és világi hatóságok egy véleményen voltak: a farsang rendbontással, lázadással, zavargással járt, tehát a „rossz, tiltandó szokások” közé tartozott. Ennek ellenére a farsangi szokásokat a mai napig is szinte változatlan kedvvel űzik.
A farsang évenként ismétlődő, rövidebb-hosszabbideig tartó időszak, amelyet évszázadok óta az evés, ivás, lakodalmak, disznótorok, jelmezes felvonulások jellemeznek. A farsang vízkereszttől a húsvétot megelőző negyvennapos nagyböjt kezdetéig, hamvazószerdáig tart. A farsang lehet hosszú, vagy rövid tartamú attól függően, hogy mikorra esik húsvétvasárnap. Ettől a naptól kell visszaszámítani negyven napot, s így állapítható meg a nagyböjt időszakának kezdete, hamvazószerda.
A farsang a tavaszvárás ősi ünnepe. A nagy evésekkel, ivásokkal a természetet is hasonló bőségre kívánták késztetni. A magyar farsangi szokások a középkorban honosodtak meg.
A farsang jellegzetes étele a fánk, amelynek mágikus erőt tulajdonítottak, pl. a Szerémségben azért sütötték, hogy a vihar ne vigye el a háztetőt. Ugyancsak kedvelt étel ilyenkor a rétes, pl. a Bács megyei Topolyán szerencsét hoz, ha jól nyúlik. Általában a sok étel fogyasztásától a következő év bőségét remélik.
Óvodánkban a kiscsoportosok a Farsang témahét keretében Népművészeti kiállítást rendeznek február 7-18 időszakban. ( felelőse: Kaszás Ferencné) A különböző eszközöket, tárgyakat a bejárati ajtónál lévő várakozó helyiségben állítottuk ki. A kiállítás folyamatosan bövül, hiszen a szülők és a kollégák is folyamatosan bekapcsolódnak a kiállításba azzal, hogy mindig újabb és újabb eszközök kerülnek bemutatásra. A kézzel készített csuhéj, kékfestő ruha, gyöngy, hímzett terítő, Miska kancsó... mind megtekinthetők.
Az első héten előkészülünk a farsangi ünnepségre: tavaszváró mondókák, mesék megismerésével. Vidám farsangi dalok és játékok eljátszásával.
Február 10.-én pedig a Kecskeméti Csörömpölők Együttes adott több, mint 1 órás műsort, melyet ez úton is köszönünk. Ízes, népies, mégis modern formában mutatták be a farsang témakört úgy, hogy folyamatosan bevonták a gyermekeket mozgásos, énekes feladatokkal. A gyermekek nagyon élvezték az előadást, észre sem lehetett venni, milyen gyorsan eltelt a műsor ideje. A szereplők közvetlenek voltak a gyermekekkel, együtt nevettek, játszottak velük. ( az előadást a karácsonyi kiállításból befolyt bevételből és a kiscsoportos szülők hozzájárulásából finanszíroztuk)
A farsang a mulatozás, a jókedv időszaka,ezért ebben a két hétben a gyermekek teljesen részei lehetnek ennek a népi hagyománynak.
17.-én csütörtökön délelőtt 9 órától arcfestés és táncház kerül megrendezésre az óvodában. Ekkor lesz az óvodai farsangi ünnepség is. Ezen a napon minden gyermeket kifestenek, és jelmezt hozhatnak magukkal. Táncolunk a táncházasokkal, majd fánkevő versenyt és játékokat szervezn a kicsiknek. Ez az előadás is ingyenes minden gyermek számára.
A Farsangi témahéten folyamatosan feldíszítjük a folysónkat, mosdót, öltözőt, csoportszobát közösen a gyermekekkel! Lufival, szalagokkal, álarcokkal, melyeket a gyermekek maguk készítenek...
Hagyományok, néphagyományok ápolása
C É L:
- hazaszeretetre nevelés, a magyarság megismertetése, megszerettetése;
- a népi táravak, értékek megóvása, megőrzése;
- az idősek tiszteletére, szeretetére nevelés.
FELADAT:
- a közvetlen környezet. a táj, a község népi értékeinek bemutatása;
- néphagyományok, népszokások megismertetése;
- hagyományok ápolása.
A fejlesztés tartalma:
- természetes anyagok felhasználásával barkácsolás, technikái: megismertetése;
- népi játékeszközök készítése (pl.; csutkababa állatfigurák);
- tárgyi értékek bemutatása (pl.: köcsög, korsó, szőttes, faeszközök), gyűjtése és elhelyezése a kijelölt helyen;
- egyszerű magyar tánclépések megtanítása;
- népi gyermekjátékok (gyermekjátékdalok és mondókák) tanítása;
- a természet változásaihoz kapcsolódó jeles napok számbavétele;
- naptári ünnepek, szokások, események, népszokások.
Néphagyományon alapuló ünnepek:
- Mikulás (Szent Miklós püspök)
- Advent (koszorú készítése)
- Luca - dec. 13. (búza elültetése, csíráztatása, Luca széke....)
- Karácsony (Betlehemes játékok)
- Farsang (téltemetés)
- Dal napja (népi gyerekjátékok, népdalok, néptánc)
- Húsvét (locsolkodás)
- Májusfa-állítás (Majális)
- Szüret (termés-betakarítás)
Hagyományos ünnepek:
- Nemzeti ünnep: március 15.
- anyák napja
- Tanévzáró ünnepség
- Ballagás
- Pedagógusnap
- Gyereknap
- Műsor az iskolai tanévnyitón
- Idősek otthonában szereplések alkalmanként
- Községi rendezvényeken szereplés
- Születésnapok, névnapok megünneplése
- Óvódások Művészeti Fesztiválja.
Fejlesztés várható jellemzői az óvodáskor végére:
- Tudják személyi adataikat (lakáscím, név, szülők neve. foglalkozása, testvérek neve, életkora);
- Megnevezik a testrészeket, érzékszerveket;
- Tájékozódnak környezetükben, megneveznek néhány épületet (pl: Posta, Gyógyszertár, orvosi rendelő, stb…..)
- Ismerik a közlekedési eszközöket, járműveket;
- Gyakorlottal: a gyalogos közlekedésben;
- Különbséget tudnak tenni az évszakok között, ismerik jellemző tulajdonságaikat,
- Ismernek az évszakokhoz fűződő néhány kiemelkedő népszokást, hagyományt;
- Ismerik a napok neveit, a napszakokat;
- Ismernek néhány növényt, termést;
- Gondozzák, ápolják a növényekéi;
- ismerik, megnevezik a környezetükben élő állatokat, tudjak csoportosítani életmódjuk, egyéb tulajdonságaik szerint;
- ismernek néhány erdei és vadállatot, néhány nálunk telelő és költöző madarat:
- ismernek néhány rovart, bogarat:
- Megnevezik környezetük színeit, színárnyalatait;
- Érzik és helyesen használják a mennyiségekkel. halmazokkal kapcsolatos kifejezéseket (több. kevesebb, ugyanannyi)
- Tájékozóknak a tízes számkörben, isménk a tő- és sorszámneveket;
- Megfogalmaznak állításokat (igaz - hamis);
- Ismerik a bal - jobb - fent - lent (sorváltás, soralkotás);
- Felismerik az egyszerűbb testeket, síkrnértani formákat;
- Tudnak szimmetrikus alakzatokat létrehozni;
- Ismerik az irányokat, arányokat;
- Képesek gondolkodási folyamatokra;
- Részt vesznek a csoportszoba rendezésében, tisztántartásában;
- Megóvják, megbecsülik a környezetük tárgyait, eszközeit;
- Megbecsülik a felnőttek munkáját;
- Gondozzák, ápolják a növényeket;
- Gereblyéznek, szemetet szednek az udvaron;
- Vigyáznak környezetük tisztaságára
- Szívesen tevékenykednek a közösségért;
- Megbecsülik, megóvják a természeti és társadalmi környezetük értékeit;
- Ismernek néhány jeles napot a hozzájuk kapcsolódó népszokásokat;
- Megismerik közvetlen környezetük népi értékeit, hagyományait;
- Barkácsolnak természetes anyagokból népi gyermek-játékeszközöket;
- Ismernek népi gyermekjátékokat, mondókákat;
- Felismernek és megneveznek néhány rési tárgyat, eszközt;
- Megtanulnak néhány egyszerű néptánclépést;
- Tisztelik, szeretik az idős embereket;
- Szívesen részt vesznek az ünnepeken, megismerik az ünnepekkel kapcsolatos néphagyományt, népszokást;
- Erősödik bennük a hazaszeretet, átérzik az. ünnepek hangulatát, érzik jelentőségét.