A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.
Szeretnénk egy kis bepillantás adni az óvodánkban a TÁMOP -3.1.4. „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés” című pályázathoz kapcsolódó témahetek és projektek lezajlott tevékenységeibe.
Kompetencia alapú óvodai programcsomag bevezetésére került sor 2009/2010 tanévben az óvoda Biga-csiga kiscsoportjában. Maga a programcsomag is új fogalom volt számunkra. Egyes elemeit részenként is felhasználhatjuk, de komplex csomagként teljességében is alkalmazhatjuk. Természetesen, mint bevont csoport egyik pedagógusaként kolléganőmmel igyekeztünk a lehető legtöbb „témát” átvenni, a csoportban megvalósítani. A programcsomag megvalósulását a szülők is jól nyomon követhették, hisz a feldolgozott témák fényképek formájában megjelentek az év végi kiállításon és faliújságon. Továbbá minden rendezvényről DVD film készült, és a felvételeket a helyi televízió is műsorára tűzte. Az Adventi időszakot felölelő négy hétben idén és tavaly is Advent projektben valósítottuk meg az óvoda négy csoportjával összhangoltan, a Mikulást és Karácsonyi időszakot is magába ölelő időszakot. A projektzáró napon a gyermekek műsorai színesítték a csillagszórós, meghitt délelőttöt. Csoportunkban a gyermekek a fa alatt nem csak a csoportszobába kerülő új játékokat fedezhették fel, hanem az óvónénik és daduskanénik ajándék csomagját is fellelhették, melyet haza is vihettek. A februári időszakban tavaly és idén is FARSANG TÉMAHETET tartunk, melynek középpontját a csoporttal közösen előadott műsor adja. Az előző évben nagyon mozgalmasra és változatosra sikerült ez a hét. A gyerekek szívesen vettek részt a különböző tevékenységekben.(versek mondogatása, eljátszása, álarc készítése, játékos dalok éneklése)
A program sajátos témabontásának-és feldolgozásának köszönhetően olyan gyakorlati ismereteket sajátítanak el a gyerekek a tevékenységek révén, amelyeket a későbbiek során a mindennapi életben sokkal kézzelfoghatóbban tudnak majd hasznosítani, mint az eddig főként elméleti alapokra támaszkodó módszereinknek köszönhettek.
Egy – egy anyag feldolgozása lehetővé teszi, hogy egyszerre több fejlesztési terület is megvilágítás alá kerüljön.
Sok olyan meglévő háttérismeretre derült fény a gyermekeknél, amelynek kibontakoztatására az eddigiek során nem került lehetőség.
Az újszerű vizuális tevékenységeknek köszönhetően sok – sok eddig még nem ismert technikával ismerkedhetnek meg a gyerekek, amelyek nagy tetszésnek örvendtek a kezdeményezések során és ennek köszönhetően folyamatos érdeklődés kísérte a gyerekek részéről, sőt még azok a gyerekek is szívesen részt vettek a tevékenységekben, akik eddig inkább passzivitást mutattak ebben az irányban.
Az újabbnál újabb témáknak, ötleteknek köszönhetően a gyermekek aktivitása és folyamatos figyelemtartása nagy arányban javult, és így a fegyelmezési gondjaink is háttérbe szorultak.
A gyerekek kis tudósokként, ha kell biológusként, kémikusként, matematikusként vesznek részt úgy a kezdeményezéseken, hogy közben azt hiszik, hogy „csak játszunk”, és észre sem veszik, hogy mennyi – mennyi mindennel bővül tudásuk.
Néhány betekintés a mostani témánkba:
Külső világ tevékeny megismerése:
Víz 1.téma: " A víz az élet egyik lételeme." A víz és az ember kapcsolata. Takarékos vízfelhasználás, fenntarthatóság. A víz jellemzői.
Víz 2.téma: " Vízi világ" Vízben élő növények és állatok. Akvárium elhelyezése a csoportban
Ének-zene, énekes játék
Új dal: Kis kacsa fürdik Képességf.: Egyenletes járás körben kézfogással, kör mint térforma kialalkítása Zenehallg.: Beethoven: A-dúr zongora- szonáta
Új dal: Kis kacsa fürdik Mondóka: Madarak voltunk…
Képességf.: Egyenletes lüktetés járással, játékos kar- mozdulattal
Zenehallg.: Nád alól...
Teljes anyag megtekinthető:
http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/ovodai_neveles/index.html
|